Komma i form

med hjälp av träning och LCHF.

LCHF - Vad är det?

Publicerad 2012-07-15 19:55:02 i LCHF,

"Low Carb High Fat" - metoden går ut på att hjälpa kroppen använda fett, iställer för socker från kolhydrater, som primärbränsle. LCHF är även från början framtagen för diabetespatienter. 

Såhär går det till...
Hemligheten ligger i att öka kroppens fettförbränning och minska fettcellernas förmåga att lagra fett. 
*Insulin insöndrar från bukspottkörteln när vi äter kolhydrater.
*Alla kolhydrater som vi äter, vare sig det rör sig om socker eller stärkelse omvandlas till glukos i magen.
*Kolhydrater bryts ner snabbast i kroppen. Att omvandla protein och fett till energi är en betydligt omständigare process. Överskottet av glukos omvandlas till fett och lagar upp i fettvävnaden.
*Undviker du kolhydrater börjar kroppen leva på ditt lagrade fett. Frisättningen från fettlagren hindras inte nu av höga insulinnivåer i blodet eftersom du undviker kolhydrater.
*Kroppen ställer in sig på hög fettförbränning och höft fettintag mättar långsiktikt bättre än kolhydratintag. 
 
Men hur äter jag då? Jo. Jag äter ca 20 g kolhydrater på en dag och det får jag från grönsaker & bröd. För det finns ett bröd som man kan köpa på till exempel ICA och det heter "Carb Zone" och det märket har även börjat gjort chokladkakor! Och jag tycker att det är viktigt att man kommer ihåg att kroppen behöver kolhydrater för att fungera speciellt om man vill träna. För det finns dem som säger att dem inte äter några kolhydrater alls, men jag skulle inte rekomendera det till någon! För då äter man b a r a protein och fett vilket leder till högt koleserol värde och det är inte bra. Sen är det ju även så att LCHF är ju en låg hydrats kost och det innebär att man ska äta mindre kolhydrater helt enkelt och det är ju det min kille gör, för om man inte vill gå ner i vikt så ska man äta ca 100g kolhydrater på en dag för att hålla sin vikt & för att inte gå upp i vikt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Matilda och blir 18 år i höst, jag bor tillsammans med min kille i Gävle, där jag även pluggar bygg & anläggnings programmet på yrkesgymnasiet. Den här bloggen handlar om att komma i form med hjälp av träning och LCHF och en hel del tankar & en massa annat intressant.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela