Komma i form

med hjälp av träning och LCHF.

0 kolhydrater, hur bra egentligen?

Publicerad 2012-08-15 11:43:30 i LCHF, Tankar,

Vart jag än kollar i dagsläget tycker jag alltid att jag ser någon tidning med LCHF, magasin som helt handlar om LCHF, man ser LCHF på chokladhyllan i de större matbutikerna, på internet kan man ständig läsa om LCHF och vad det är och hur många tolkar det. Men nu tänker jag, Matilda ta upp vad LCHF inte är.
 
Lchf står ju för "Low carb high fat" vilket man kan översätta till en kolhydratssnål kost och vad innebär det? Jo, att man minskar på sitt kolhydrats intag och ökar sitt intag av fett. Så att kroppen använder fett som primär bränsle och inte kolhydrater. Det är mer energi i Fett än i kolhydrater och därför behöver man äta mindre för att bli mätt.
 
Men vad händer egentligen i kroppen om man istället äter "ZCHF" - zero carbs high fat. (0 kolhydrater) och bara äter protein & fett. Jo dels behöver hjärnan kolhydrater för att fungera, lika så musklerna. Dessutom om man enbart äter protein & fett så blir ingeting bra. Äter man för mycket fett & protein ökar man risker för att höja sitt kolesterol värde. få proppar och hjärt&kärl-sjukdommar. Dessutom behöver tarmar & mage fibrer för att hålla sig i trim! (fibrer får vi blandannat från grönsaker) Och inte bara det, fyfan va hemskt att tex bara äta en kycklingfileé + en klick sås. Enformigt och skadligt för kroppen! Så ni som tänkt att ni ska sluta med kolhydrater helt, tänk om.

Om

Min profilbild

Jag heter Matilda och blir 18 år i höst, jag bor tillsammans med min kille i Gävle, där jag även pluggar bygg & anläggnings programmet på yrkesgymnasiet. Den här bloggen handlar om att komma i form med hjälp av träning och LCHF och en hel del tankar & en massa annat intressant.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela